Apa Itu Tidur
Secara
umumnya tidur merupakan fasa rehat minda dan tubuh badan di mana individu itu
berada pada keadaan tidak sedar. Reaksi pada rangsangan sekeliling akan menurun
atau hilang. Namun seseorang individu itu akan kembali sedar dalam tempoh
tertentu. Tidur juga amat berkait rapat
untuk menjaga keseimbangan emosi, fisiologi pemikiran, tingkah laku juga
kesihatan seseorang individu.
Terdapat pelbagai definisi tidur. Menurut James Drever di dalam A dictionary of psychology, Sleep is A
physiological state, not clearly understood, of relative immobility and failure
of adequate conscious response to stimuli. (Drever, 1968)
Jika dirujuk kepada Kamus Psikologi Oxford pula tidur membawa
maksud “ A Periodic state of muscular relaxations, reduce metabolic rate, suspended
consciousness in which a person largely unresponsive to event in the
environment. (Colman, 2014)
Menurut perspektif Islam,
tidur adalah sunah dan rahmat Allah S.W.T. Tidur Dianugerahkan kepada manusia
keadaan fizikal seseorang manusia itu lemah dan terbatas. Oleh yang demikian
tidur diperlukan untuk memulihkan stamina. (Abdul Mujib , Jusuh Mudzakir,
2001). Firman Allah S.W.T dalam surah An-Naba, ayat 9 bermaksud “dan kami telah jadikan tidurmu untuk
istirahat”. Ayat ini jelas menunjukkan betapa tidur itu mempunyai
kepentingan bagi setiap manusia.
Terdapat dua teori utama
berkenaan dengan tidur. Pertama adalah Teori Pembaikan atau Pemulihan. Kedua
adalah teori Evolusi atau Circadian. (Asha Angela Bogenfurst, Dr Wong Huey
Siew, Noor Hassline Mohamed, 2013). Teori Pembaikan atau pemulihan menjelaskan
bahawa tidur membantu individu untuk pulih dari keletihan fizikal, mental dan
cabaran emosi. Manakala menurut Teori Evolusi atau Circadian, tidur merupakan
sebahagian daripada ritma biologi dan berkembang sebagai satu cara menjimatkan
tenaga. Teori ini menjelaskan spesis yang berbeza menghasilkan pola dan corak
tidur yang berbeza.
Tidur mempunyai lima
peringkat. Di mana setiap peringkat mempunyai proses-proses
yang tertentu. Peringkat ini dibahagiakan kepada dua fasa. Pertama adalah fasa Non Rapid Eye Movement (NREM). Tidur
Peringkat pertama sehingga ke empat termasuk ke dalam fasa ini. Kedua adalah
fasa Rapid Eye Movement (REM),
peringkat terakhir iaitu yang kelima dikategorikan dalam fasa ini.
Peringkat pertama menunjukkan proses
tidur itu bermula, iaitu antara 1 hingga 10 minit pertama. Pada ketika
ini suhu badan, kadar jantung dan ketegangan otot mula menurun. Ketika ini jika
terdapat rangsangan ringan seperti bunyi-bunyian, ia boleh mengejutkan tidur
seseorang. Peringkat ke-2 antara minit 10 hingga 25. Gelombang pada otak mula
berubah. Tidur menjadi lebih lena. Pada peringkat ini juga dikenali sebagai “Nap Time”. Pada peringkat ini juga,
rangsangan ringan boleh membuatkan individu terjaga. Pada peringkat ke-3,
kebiasaannya minit ke-30 dan seterusnya. Tidur menjadi lebih nyenyak. Pada
peringkat ini, hanya rangsangan yang kuat sahaja akan membuatkan individu
terjaga. Peringkat Ke-4 fungsi badan
lebih direhatkan ,pernafasan menjadi lebih perlahan dan terkawal. Pada
peringkat ini tidur paling nyenyak. Ke empat-empat peringkat di atas termasuk
dalam fasa Non Rapid Eye Movement (NREM). Peringkat ke-5, adalah peringkat di mana mata
mula bergerak-gerak mengikut gelombang otak. Namun pada saat ini tubuh tidak
bergerak. pada peringkat ini juga mimpi berlaku. Kebiasaannya seseorang
individu mengambil masa 2 jam sebelum sampai ke peringkat ini.
Tidak semua individu
dapat tidur dengan sempurna. Terdapat 2 kategori utama kecelaruan tidur menurut
Manual Diagnostik dan
Statistik Gangguan Mental (DSM), iaitu Dissomnia dan Parasomnia.
Kecelaruan tidur di bawah kategori Dissomnia adalah Insomnia,
Hipersomnia, narcolepsy dan Sleep Apnea. Manakala di bawah kategori
Parasomnia adalah gangguan mimpi buruk (Nightmare
disorder), gangguan terror tidur (Sleep
terror disorder) dan tidur berjalan (Sleep
walking disorder) atau dikenali
sebagai Jalu bagi Masyarakat Melayu.
Keperluan jangka masa dan
jam tidur juga adalah berbeza mengikut
peringkat umur. Menurut National Sleep
Foundation, Keperluan
tidur berbeza-beza di seluruh peringkat umur dan memberi kesan
terutamanya oleh gaya hidup dan kesihatan. Untuk menentukan berapa banyak tidur
yang diperlukan, bukan sahaja keperluan tidur,
tetapi juga untuk mengenal pasti
gaya hidup dan faktor yang mempengaruhi kualiti dan kuantiti tidur itu
sendiri.
(Foundation, 2015)
Fungsi Tidur
Jika
dilihat dari sudut neurosains, tidur mempunyai fungsi yang sangat penting pada
manusia dan mempunyai prosesnya tersendiri. Proses bermula Impuls Saraf bergerak dan berhubung dengan sel-sel otak yang lain,
kemudian sejenis kimia terhasil Neurotransmitter
. seterusnya pembentukan Monoamine Neurotransmitter dan
menghasilkan hormon Melatonin yang akan menyebabkan individu itu mengantuk dan seterusnya berkeinginan
untuk tidur.
Terdapat
banyak penelitian yang dijalankan untuk mengkaji berkenaan tidur, fungsi dan
kesannya. Di antara teori yang dikemukakan adalah Teori Restorasi (Restoration Theory Of Sleep). Oswald
mencadangkan bahawa tidur diperlukan jenis tidur bagi memulihkan fungsi biologi
yang berbeza. Rapid Eye Movement
(REM) berfungsi untuk pertumbuhan otak, pembaikan dan penyusunan semula. Slow Wave Sleep (SWS) berfungsi untuk
pertumbuhan badan dan pembaikan. Horne memperluaskan lagi teori Oswald ini.
Beliau mencadangkan bahawa tidur dibahagikan ke dalam tidur teras (REM dan SWS)
dan pilihan tidur. Beliau mencadangkan bahawa pemulihan otak dan membaiki
berlaku semasa tidur teras. Pemulihan badan berlaku semasa tidur pilihan,
tetapi juga boleh berlaku pada masa yang lain contohnya ketika santai. (psychlotron, 2005-2008)
Teori ini boleh dianalogikan dengan
Kereta. Kereta yang digunakan perlu diselenggara dengan baik dan mengikut waktu
yang ditetapkan. Jika kereta tidak, ia masih boleh digunakan, namun akan
mengalami kerosakan bermula dari kecil sehingga yang lebih parah.
Berdasarkan Teori Restorasi ini,
terdapat enam fungsi utama dalam tidur. Pertama adalah pembaikan dan pemulihan
sel otak. Apabila tidur, otak manusia akan lebih berehat dan memperbaiki neuron-neuron
yang rosak. Tidur juga akan menjadikan sel-sel otak segar dan kembali berhubung
antara sel-sel otak yang jarang digunakan. Ketika tidur, proses penyimpanan
maklumat di dalam otak juga berlaku.
Kedua adalah Menyusun semula memori.
Tidur memberi kesempatan kepada otak untuk menyusun semula data-data atau
memori terhadap sesuatu perkara. Ini biasa terjadi contohnya, apabila seseorang
individu itu terlalu rungsing mengenai
sesuatu perkara, dan kemudian tidur, apabila sedar keadaan individu tersebut
akan lebih segar dan mungkin mempunyai idea-idea berkenaan perkara yang
merungsingkan tersebut. Ini kerana apabila tidur gelombang otak berada pada
tahap yang sangat tenang dan teratur. Selain itu tidur juga dapat membantu
memelihara daya ingatan seseorang individu itu.
Ketiga adalah meningkatkan energi.
Tidur boleh menghasilkan metabolisma tubuh dan ketika ini tenaga yang digunakan
sangat rendah. Oleh yang demikian ia dapat melancarkan proses metabolisma
karbohidrat di dalam tubuh. Kerana itu apabila individu letih memerlukan tidur,
dan akan lebih bertenaga selepas itu. Ini juga kerana tidur memulihkan pusingan
biologi dalam badan manusia, serta meningkatkan produktiviti.
Keempat adalah berkaitan sistem kardiovaskular. Tidur
dapat mengurangkan risiko serangan jantung. hasil dari penelitian para ilmuan
dalam bidang ini mendapatkan bahawa ketika tidur, tekanan darah akan berkurang
sebanyak 20-30%, manakala kadar denyutan jantung berkurang sebanyak 10-20%. Oleh yang demikian tidur dapat meningkatkan
tahap kesihatan.
Kelima adalah berfungsi untuk
memperbaiki enzim dan otot-otot pada tubuh. Ketika tidur, sel-selyang telah
lama atau rosak akan digantikan dengan sel yang baru. Proses penyembuhan lebih
cepat berlaku ketika tidur. Ketika tidur, hormon penyembuhan semula jadi
manusia akan berlaku.(Chek, 2006). Ini kerana ketika tidur hormon Melatonin
akan memainkan peranan.
Keenam adalah tidur berfungsi menghasilkan
hormon. Ketika tidur hormon dihasilkan dalam darah. Sebagai contoh hormon
pertumbuhan kanak-kanak dan remaja berperanan dalam pencapaian kematangan dan
reproduksi dihasilkan ketika tidur.
Selain daripada teori di atas.
Terdapat juga kajian yang dijalankan oleh seorang ilmuan barat, Reut
Gruber (Gruber, 2012)mengenai fungsi
tidur dan kesan terhadap sistem pembelajaran kanak-kanak dan remaja. Pertama
tidur berfungsi meningkatkan memori dalam berkaitan pembelajaran yang
dipelajari. Ketika tidur hubungan anatara pembelajaran baru diaktifkan. Kedua tidur
meningkatkan kejayaan akademik dan fungsitingkahlaku pelajar. Ini dapat
dibuktikan dengan pelajar yang kurang tidur, kurang aktif pada sesi
pembelajaran berbanding dengan pelajar
yang mendapatkan tidur dengan cukup. Ketiga, tidur berfungsi untuk
menyeimbangkan emosi, tekanan dan rangsangan. Kurang tidur akan merosakkan
kesihatan fizikal mahupun emosi.
Menurut Richard H.Hall (Hall, 1998),
umumnya tidur berfungsi sebagai satu proses rehat dan pemulihan badan manusia.
Tetapi, tidur juga sangat memainkan peranan penting dalam fungsi rehat dan
rawat pada otak manusia. Aliran darah akan berkurangan ke otak secara mendadak
ketika individu tidur pada tahap gelombang delta.
Fungsi
Tidur pada saat Rapid Eye Movement
(REM) akan mempengaruhi hubungan baru antara korteks dan sistem neuroendokrin
yang menuju ke otak. Manakala pada fasa Non
Rapid Eye Movement(NREM) lebih kepada
fungsi memadamkan dan menggantikan memori dan sinaps yang berlebihan di otak.
Ketika ini juga sistem aliran darah ke seluruh otak semakin menurun.
Rujukan
Abdul Mujib ,
Jusuh Mudzakir. (2001). Nuansa-Nuansa Psikologi Islam. Jakarta: PT Raja
Grafindo Persada.
Asha Angela
Bogenfurst, Dr Wong Huey Siew, Noor Hassline Mohamed. (2013). Intoduction To
Psychology. Kuala Lumpur: Open University Malaysia.
Chek, M. R.
(2006). Kuasa Minda Separa Sedar. Kuala Lumpur: PTS Publishing House.
Colman, A. M.
(2014). Dictionary Of Psychology. New York: Oxford University Press.
Drever, J. (1968).
A Dictionory Of Psychology. Maryland: Penguin Books.
Foundation, N. S.
(7 Jun, 2015). How Much Sleep Do We Really Need? Arlington, Arlington, USA,
USA.
Gruber, R. (2012).
The Relevance of sleep to education for children and Adolescent. Canadian
Psychology , 63.
Hall, R. H. (1998).
Functions Of Sleeps.
Mohamed, M. N.
(2014). Pengantar Psikologi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka.
Psychlotron. (2005-2008). http://www.psychlotron.org.uk/.
Retrieved 7 Jun, 2015, from www.psychlotron.org.uk:
http://www.psychlotron.org.uk/resources/sleep/A2_AQA_sleep_restorationtheory.pdf
Toyyarah, D. N. (2009). Mausuah
al-I'jazil Qurani Fil UlumWat Tib Wal Falak. Beirut: Dar al khair.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan