~Learning Have No Quota~ Keep Learning As Long As U Can~ Stay Humble + Positive ~ respect others~ Always Sharing~ Be Honest And Be Thankful ~AdidRashid~

Rabu, 22 Jun 2016

"Kesakitan" Dalam Perspektif Psikologi - Health Psychology

Setiap manusia tidak akan terlepas daripada merasai kesakitan. Mengalami rasa sakit berlaku kepada setiap individu tanpa terkecuali. Kesakitan juga dapat dikatakan sebagai fenomena sosial. Tindakbalas seseorang individu yang menunjukkan ke arah kesakitan adalah berbeza-beza. Biasanya ia bergantung kepada pengalaman lepas berkenaan kesakitan yang dialami. Kesakitan juga diramal mengikut beberapa faktor, termasuk jantina, etnik, personaliti dan budaya, semua interaksi, di dalam tisu dan sinaps tubuh. Perbezaan persepsi dan penerimaan individu dalam kesakitan menjadi punca di mana bidang biologi, psikologi dan sosiologi semua bertemu dan melihat perkaitan antaranya. Walaupun perbezaan merasai kesakitan lebih banyak menyentuh berkenaan mekanisme psikososial dan biologi, namun perlu ditekankan bahawa kepercayaan seseorang dan didikan budaya boleh mengubah cara badan dan otak mereka bertindak balas terhadap kesakitan. Menurut Profesor Roger Fillingim, seorang ahli psikologi klinikal di Universiti Florida ;

“Kita perlu mengintegrasikan semua faktor-faktor ini untuk lebih memahami bagaimana faktor psikologi dan biologi bekerja bersama-sama untuk akhirnya memahami faktor yang mewujudkan pengalaman kesakitan.”

Kepentingan dalam penilaian dan pengurusan kesakitan meningkat secara mendadak selepas 1965, apabila Gate Control Theory diperkenalkan. Peningkatan ini adalah serentak dengan kemajuan besar dalam pemahaman tentang pemprosesan kesakitan yang kompleks dan melibatkan banyak aspek. Oleh itu kajian demi kajian dijalankan. Pelbagai faktor-faktor yang mempengaruhi persepsi kesakitan manusia, khususnya faktor persekitaran dan psikologi yang mengubah suai bagaimana kesakitan dialami. Sakit adalah kompleks, persepsi pelbagai dimensi yang berbeza dari segi kualiti, kekuatan, tempoh, lokasi, dan ketidakselesaan. Kekuatan dan ketidakselesaan sakit bukanlah semata-mata dan tidak langsung berkaitan dengan sifat dan tahap kerosakan tisu dari sudut biologi. Ini kerana walaupun bayi yang baru lahir mungkin mengalami sakit yang berbeza daripada rangsangan yang sama, kerana perbezaan dalam keadaan di mana ia ditadbir. Pengalaman kesakitan boleh berkisar dari ketidakmampuan untuk melihat kesakitan, tanpa mengira kekuatan rangsangan, dengan persepsi sebenar sakit di anggota badan. Persepsi, ungkapan, dan tindak balas kepada kesakitan dipengaruhi oleh pembolehubah genetik, perkembangan, kekeluargaan, psikologi, sosial dan budaya.

Faktor-faktor psikologi, seperti faktor-faktor keadaan dan emosi yang wujud apabila kita mengalami sakit, boleh mengubah kekuatan persepsi ini. Perhatian, pemahaman, kawalan, dan jangkaan boleh menjejaskan persepsi kesakitan. Oleh itu, pemahaman sakit memerlukan bukan sahaja memahami dan merujuk kepada sistem biologi, tetapi pengiktirafan dan kawalan daripada banyak faktor alam sekitar, sisiologi dan psikologi yang mengubah persepsi kesakitan manusia.


Terdapat pelbagai teori tentang kesakitan dan persepsi. Ia bukan sahaja dikaji dalam bidang psikologi malah dalam biologi dan sosiologi. Setakat ini, terdapat pengiktirafan luas daripada kepentingan pandangan biopsychosocial kesakitan. Namun menurut Raczynski dan Diclemente (1999) terdapat lima faktor yang menyumbang kepada perbezaan dalam melaporkan simptom iaitu : fisiologi, psikologi, kognitif, demografi dan juga persekitaran. Setiap faktor diatas memainkan peranan dalam menyumpang persepsi dan perbezaan dalam melaporkan simptom dan seterusnya membentuk perlakuan pesakit. (Razali, 2012)

Tiada ulasan: